Schooljaar 2023-2024

Thema 3: Brrrr……wat is het koud.

Het was mooi dat het weer buiten goed aansloot op dit thema want ze hadden al mooi in de sneeuw kunnen spelen en er werd in Nederland zelfs geschaatst op natuurijs!

Het thema werd gestart met een toneelstuk waar de vraag werd gesteld wat je eigenlijk aan kleding aan moet trekken als je gaat schaatsen? Welke soorten schaatsen zijn er?

In de weken daarna hebben wij een schaatsbaan gemaakt in de centrale hal. Schaatsen konden kinderen door (ski)sokken aan te trekken. Dit ging super! Lekker glad!

Er is een ‘koek en zopie’ kraam gekomen waar je entreegeld moest betalen, soep en chocolademelk kon kopen en natuurlijk de ‘schaatsen’ en warme kleding (huren).

In de klas werd ook ingegaan op de seizoenen, experimenteren met ijsklontjes, wintercreaties maken en inmiddels weten de kinderen hoe de waterkringloop eruitziet!

De boeken ‘Kikker in de kou, ‘De sneeuwpop en de zon (Susan Taghdis en Ali Makakhari)’, ‘Kleine wolk (Bard Bothe)’, ‘Plof’ en ‘boer Boris in de sneeuw’ hebben ons geholpen om veel te leren en te ontdekken over sneeuw, ijs en de kou.

Thema 2: Herfst, Sinterklaas en Kerst

Na de herfstvakantie hebben we gewerkt aan de lampionnen. We hebben samen ook onze nieuwe bibliotheek bezocht. Er werden ook boeken uitgehaald over het thema: de herfst.

Elke groep heeft een prentenboek centraal gesteld en daarover gewerkt.

Het thema Sinterklaas hebben we geopend met een toneelstuk gespeeld door de leerkrachten van de onderbouw. Daarna waren de kinderen gelijk enthousiast om ermee verder te gaan. Verkleden, pepernoten bakken, zingen en knutselen. Maar vooral ook leren om samen te spelen en elkaar te helpen. Mooi om te zien dat kinderen daar steeds beter in worden.

Sinterklaas ging weer terug naar Spanje. Voor ons kwam de tijd om de kerstboom op te tuigen.

Tijdens de adventsperiode staken we elke week de kaarsen aan. Overal werden kerstbomen van gemaakt. Van de blokken en van papier. En deze werden prachtig versierd met kerstballen en slingers.

Wist je dat: je ook heel goed kan rekenen met kerstballen. Als je 5 kerstballen hebt dan kan je deze verdelen in 2 kerstbomen. We komen er dan achter dat de verdeling telkens anders is, maar dat het wel 5 kerstballen blijven. Spelenderwijs leren we verschillende dingen.

Het jaar 2023 gaan we samen afronden met een kerstdiner in de klas en dan maken we er samen weer een mooi 2024 van.

Thema 1:Welkom in de wereld

De kinderen hebben in de eerste schoolweken kennis opgedaan over de groei van baby tot kleuter. Er is aandacht besteed aan alle veranderingen in uiterlijk, vaardigheden, speelgoed, verzorging en voeding van de baby t/m kleuter.

Het thema werd gestart met beschuit met muisjes. De juffen waren op kraambezoek geweest en kregen daar beschuit met muisjes. Ook de kinderen mochten hierbij genieten van een beschuitje. Daarna zijn zij fanatiek aan de slag gegaan met het verzorgen van de baby. Hoe gaat de baby in bad? Hoe houdt het zich warm? De luier werd verschoond. Er werden bedjes gemaakt, maar ook speelgoed voor de baby. We hebben elkaars babyfoto bekeken en de verschillende geboorte kaartjes.

Op een gegeven moment was de baby jarig en werd het 1 jaar. Oftewel de tijd van de dreumes brak aan. Opnieuw werd er gekeken naar de verzorging, uiterlijk, speelgoed en vaardigheden. Van daar uit gingen we door naar de peuter fase en uiteindelijk naar de kleuter fase.

De babykamer werd omgetoverd tot het consultatiebureau. Hier werden eerst de poppen gemeten, gewogen en kregen een prik. Daarna gingen zij zelf naar het consultatiebureau. Elkaar meten, wegen en de oog test werd afgenomen.

Tijdens dit thema krijgen wij bezoek van een verloskundige. De kinderen hebben geleerd wat een verloskundige precies doet qua werk en wat er allemaal bij komt kijken.

Het thema zorgde voor vele mooie speel/leermomenten.