Schooljaar 2024-2025
Thema 2: de wijde wereld
Thema 2: De wijde wereld
De start van dit thema was een spel rond internationale handel. De kinderen gingen handelen met acht verschillende wereldgoederen, bijvoorbeeld cacaobonen, bananen etc. Elk land ging een aantal goederen produceren als exportartikelen. Daarnaast kregen ze ook een lijst met goederen waar ze alleen maar aan konden komen door ze te importeren. Tijdens het spel ervaarden de kinderen dat sommige landen hoger en vaker scoorden omdat ze meer keuze hadden in wat ze konden importeren.
Tijdens aardrijkskunde stond de EU centraal. De kinderen hebben zich verdiept in wat de EU nu precies is. Deze informatie hebben ze verwerkt in een PowerPoint voor het onderdeel ICT.
Met geschiedenis hebben de kinderen een muurkrant gemaakt over de Hanze. Voor de muurkrant moesten ze verschillende bronnen gebruiken (filmpjes, internet, boeken). De feiten moesten gecontroleerd worden voordat ze op de muurkrant mochten (meerdere bronnen vergelijken voor noteren informatie). Mens en maatschappij stond in het teken van grote wereldbedrijven. Herkennen logo etc. Hoe belangrijk vinden we het dat onze kleding een logo/merk heeft? Maakt het wat uit waar de kleding wordt gemaakt of door wie het wordt gemaakt? Met internationaal hebben we het gehad over Fairtrade, eerlijke handel. Wat is eerlijke handel? En in hoeverre houden wij daar rekening mee bij het kopen van producten. De afsluiting van het thema was een quiz over verschillende EU landen in Europa.