Thema: we zijn wat we eten
Het thema was deze keer: we zijn wat we eten. Een leuk en lekker onderwerp. We hebben geleerd hoe je commentaar geeft op het werk van andere kinderen en hoe je dat dan omschrijft. Best wel lastig hoor. Als afsluiting gingen we in drie groepen een menu klaarmaken en opeten natuurlijk. Groentesoep, pizza en een kwark/fruit toetje. Een recept lezen en toepassen valt nog niet mee. Gelukkig kwamen kinderen uit groep 8b ons helpen. Een geslaagd onderwerp!
Thema sensationeel
De afgelopen weken hebben wij met IPC gewerkt met het thema ‘sensationeel’. Hierbij werden vooral de zintuigen ingezet om te gebruiken tijdens de vakgebieden.
Het startpunt bestond gelijk uit het kennismaken met de verschillende zintuigen die wij hebben en kunnen gebruiken. We kwamen snel tot de ontdekking dat we konden ruiken met onze neus, proeven met onze mond/tong, konden horen met onze oren, konden zien met onze ogen en konden voelen met onze huid. We deden hierbij circuitje waarbij elk onderdeel aanbod kwam. Als voorbeelden kon je bij een van de onderdelen voelen met je handen in een emmer. Hier zat dan in: macaroni, water, vla, blokjes. Uiteraard ervaren zonder te kijken.
Tijdens kunstzinnige vorming hebben wij eigen optische illusie gemaakt! Eerst hadden we besproken wat optische illusie is, waar je het voor gebruikt, welk zintuig je hier vooral bij gebruikt en uiteraard hebben we onze ogen ook zelf voor de gek gehouden door ernaar te kijken. In de dagen erna hebben de kinderen optische illusie gemaakt door een hand of hart over te trekken. Daarbij werden lijnen getrokken van links naar rechts. De lijnen in de hand of hart moesten gebogen zijn. Alleen dan kreeg je het effect van optische illusie. Dit was best heel lastig, maar de kinderen hebben het goed geprobeerd en bij veel kinderen is het ook gelukt! De kinderen hebben toen tot slot zichzelf nog tips gegeven hoe hun tekening de volgende keer nog beter zou kunnen worden. De kinderen hebben hier goed over nagedacht!
Bij muziek hebben de kinderen een eigen muziekstuk gecomponeerd. Dit gebeurde vooral met hun handen. We hadden drie fruitstukken: een appel, een banaan en een ananas. Als deze fruitsoorten hebben een ander klapje als je ze in lettergrepen verdeelt. Eerst hebben we centraal geoefend om kennis te maken met de ritmes. Daarna hebben de kinderen in een tweetal of een groepje een eigen stuk gemaakt. Het lastigste was om het tegelijkertijd te doen. De kinderen konden het al best goed! Voor de volgende keer zouden ze ook andere voorwerpen kunnen gebruiken om de muziek mee te maken.
Met natuur hebben de kinderen een aantal proefjes gedaan. Een van de ontdekkingen was dat je beter kunt horen wanneer je ogen dicht zijn. Een andere ontdekking was dat dat je ogen je soms voor de gek houden. Wat we denken te zien, klopt niet altijd. Het proefje hierbij was dat er een roze en gele kleurstof was toegevoegd bij de yoghurt. Eerst gingen ze de ‘gewone’ yoghurt proeven, daarna de yoghurt met gele kleurstof erin en met roze. Sommige kinderen dachten dat dit dan banaan was of aardbei en dachten zelfs dat het ook zo smaakte! Helaas was het alle keren dezelfde smaak. Zo kunnen je ogen je soms dus voor de gek houden!
Met internationaal hebben de kinderen gekeken naar verschillende plaatjes. Ze konden bij alle plaatjes erbij schrijven of in Nederland was of ergens anders. Wat ze dachten te zien, te ruiken als ze daar waren of op sommige plaatjes kon je misschien ook iets proeven. Verschillende leuke antwoorden kwamen hierbij voorbij.
Als afsluiting hebben de kinderen een eigen bedachte smoothie gemaakt! De kinderen hebben zelf groepjes gemaakt en bedacht wat er voor nodig is om een smoothie te maken. De juffen en meesters probeerden hierbij zo min mogelijk te doen. De kinderen hadden zelf snijspullen mee, blender of staafmixer, fruit en yoghurt. Kortom; top geregeld groep 3 en 4! Op donderdag konden de kinderen dan eindelijk hun eigen smoothie maken en proeven! Ze kwamen tot de ontdekking dat het leuk was
om te doen, maar dat sommige smaken bij elkaar toch niet zo lekker waren. Bj het opruimen moesten de groepjes wel een beetje geholpen worden! Al met al een leuk thema! Op naar het volgende.
Thema bloemen en insecten
Tijdens dit thema zijn wij op pad gegaan naar het park. Wat zien wij eigenlijk in de natuur?
Wij hebben besproken wat leeft, dood is en wat nooit heeft geleefd. Ook hebben wij prachtige kunstwerken gemaakt nadat wij schilderijen hadden bekeken. Er zijn in groepjes insectenhotels gemaakt. Dat moest worden gebouwd van blokjes, kosteloos materiaal en allerlei dingen die de kinderen zelf bedachten. Er zijn eigen insecten gemaakt. Ook hebben we naar muziek geluisterd, dit ging over de reis van een bij. Hierbij mochten we onze eigen fantasie gebruiken en tekenen wat de bij allemaal ging beleven. Verder hebben wij de groei van tuinkers dagelijks gevolgd en bijgehouden.
Tijdens dit thema hebben we meer in circuit vorm gewerkt en waren we zelf verantwoordelijk voor onze spullen. In de hal staat onze IPC-kast waar we alle materialen kunnen vinden die we nodig hebben.
Thema 2: Feest
De afgelopen weken hebben wij gewerkt aan het thema ‘Feest’. Welke feesten zijn er allemaal? En hoe worden de feesten gevierd? Worden alle feesten in alle landen gevierd? Wanneer zijn de feesten eigenlijk en waarom worden ze gevierd? De afgelopen periode zijn wij met deze vragen bezig geweest. We hebben een tijdlijn gemaakt van welke feesten er elk jaar terugkomen. Ook zijn wij bezig geweest met het maken van een feestslinger. En in deze periode zijn wij volop bezig met het vieren van Sinterklaas en kerst! Een feestelijke afsluiting van het jaar 2020!
Thema 1: wie ben ik?
In de afgelopen periode werkten de groepen 3 en 4 met het thema ‘Wie ben ik’? In dit thema stonden we stil bij het elkaar leren kennen. Wat zijn de kenmerken die jou uniek maken? Hoe ziet je gezicht er uit? Hoe ziet jouw gezin er uit? We spraken over verschillen, maar ook wat ons bindt. We zijn het thema gestart met een foto van vroeger. De meeste kinderen waren nog goed te herkennen. Levend ‘Wie ben ik’ vonden de kinderen een leuk spel. Naast dat we creatief bezig zijn geweest, hebben we ook stilgestaan bij de plek waar we wonen. Een mooi begin van dit schooljaar!
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]