Coöperatief leren staat bij ons op school hoog in het vaandel.
Bij coöperatief leren gaat het om de samenwerking tussen de leerlingen. In groepjes of in tweetallen discussiëren de kinderen samen over de leerstof, ze geven elkaar uitleg en informatie en vullen elkaar aan. Zij zoeken samen naar een oplossing en helpen elkaar. In alle groepen zijn werkvormen van coöperatief leren geïntegreerd in ons dagelijks onderwijsaanbod. Deze manier van werken verhoogt de betrokkenheid bij de leerstof en vergroot de individuele leertijd. De vorderingen van leerlingen gaan vooruit door de inzet van de coöperatieve leerstrategieën.
IPC
Het International Primary Curriculum (IPC) is een eigentijds curriculum voor het basisonderwijs (groep 1 t/m 8) waarin leren centraal staat. Wij hebben ervaren dat kinderen het beste leren door boeiende, actieve en zinvolle lessen te volgen. Onze kinderen komen continue in aanraking met enorme hoeveelheden informatie in verschillende vormen. Daarbij krijgen ze te maken met allerlei verschillen tussen mensen en tussen (sub)culturen. Dit vraagt om onderwijs dat anders wordt aangeboden aan de leerlingen. Onderwijs waarbij er naast kennis ook aandacht is voor vaardigheden en inzicht. IPC biedt een combinatie tussen relevante kennis, vaardigheden en inzicht, waardoor kinderen beter leren omgaan met de complexiteit van de 21e eeuw.
21e eeuw vaardigheden.
Als we het over 21e-eeuwse vaardigheden hebben dan spreken de ICT-gerelateerde vaardigheden ongetwijfeld tot de verbeelding. Onze levens spelen zich voor een steeds groter deel af in een digitale wereld. ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking nemen een prominente plek in binnen alle IPC-thema’s.