Schooljaar 2022-2023

Thema 4: van A naar B

Wij zijn ons IPC thema “van A naar B” met een toneelstukje begonnen. Pech onderweg. Wie kan je dan helpen?

Per week hadden we een focus over een vervoermiddel. Zo hebben we de auto, de fiets de bus en het reizen met het vliegtuig met elkaar onderzocht. We leerden veel over verkeersregels en waar je om moet denken als je gaat reizen met het openbaar vervoer.

In de garage zagen de kinderen dat de brug omhoog ging door op een knop te drukken. Op deze manier konden we met zijn allen onder de auto kijken en zagen we zelfs de uitlaat.

Er stond een oude fiets in de hal waar de kinderen aan mogen sleutelen. Geweldig wat een ontdekkingen er gedaan worden. Het ventiel los draaien, grote schrik, de band loopt sissend leeg. Dus weer oppompen. Met welke maat sleutel kunnen we de bout loskrijgen.

Bij de IPC focus: op weg met het vliegtuig kregen we bezoek van 4 juffen uit Bonaire. Zij kwamen bij ons op school kijken. Maar hoe konden zij  bij ons op school komen? Nadat wij de wereldbol hadden bekeken, besloten wij dat het toch het makkelijkst was om  het vliegtuig te nemen. Maar wat doe je voordat je in het vliegtuig zit? We hebben het over het paspoort gehad, de vliegtickets, douane, scannen etc.

Het thema hebben we afgesloten met een fotospeurtocht door de school.

Thema 3: aan tafel

Het startpunt van het thema begon met het lunchen in groep 8. De leerlingen van groep 8 waren de obers. Zij brachten de lunch bij de kinderen aan tafel. De kinderen waren gelijk nieuwsgierig en al snel werd de huishoek een restaurant waar ze de rol van ober, kok en gast gingen aannemen.
Een bezoek aan het restaurant ’t Voorhuys sloot daar mooi op aan. De kinderen hebben daar mogen oefenen in het dekken van de tafel en ze keken met grote ogen naar de inloopkoelkast en de grote pannen. Dit bezoek heeft ervoor gezorgd dat er in alle hoeken werd gewerkt over het thema.
In de zandtafel werden koekjes gebakken,- in de bouwhoek werd een pizzaoven gebouwd,- in de ontdekhoek werd echt eten geproefd, geroken en gesneden,- in het atelier werd eten nagemaakt.
De 4 focussen zorgden voor een mooie opbouw rondom dit thema:
o Wat en hoe wij thuis eten
o Eten buiten de deur
o Gezond en ongezond
o Eten over de hele wereld
De kinderen leerden in de themahoeken omgaan met verschillende vaardigheden: hoe ga ik de gast welkom heten in het restaurant, hoe maak ik een menukaart, hoeveel moet de gast betalen, hoe kan ik eten namaken met papier of brooddeeg. En ga zo maar door.
Waar komt het eten vandaan? En wat kan je bijvoorbeeld maken van appels? Appelmoes!!
In de klas hebben we dan ook heerlijke appelmoes en groentesoep gemaakt.
De kinderen hadden zo goed geoefend in hun rol als ober en kok, dat ze als afsluiting hun eigen papa’s en mama’s mochten uitnodigen in het restaurant in de klas.
Met een gezellige High Tea hebben de kinderen laten zien dat ze al een prima ober en kok kunnen zijn! Wat een heerlijk thema was dit!!

Thema 1: zo spelen wij

De kinderen hebben in de eerste schoolweken kennis opgedaan met hoe en wat er allemaal op school gespeeld wordt. Ze ervaarden verschillende manieren van spelen in de klas, maar ook welke regels en afspraken er gelden en hoe ze om moeten gaan met materialen en met elkaar. Door te spelen in de verschillende plaatsen (huisplaats, bouwplaats, atelier, zand/waterplaats etc.) ontdekten de kinderen wat voor hun fijn was. Op deze manier maakten de kinderen gezamenlijk afspraken voor de rest van het jaar, over hoe zij willen dat er gespeeld wordt in de verschillende plaatsen. Denk hierbij aan hoeveel kinderen er mogen spelen, hoe gaan we met elkaar om, hoe gaan we met de spullen om, hoe laten we de speelplaats achter als we stoppen etc. Ze hebben overeenkomsten en verschillen ontdekt tussen het spelen thuis en op school.

Als afsluiting hebben de kinderen hun eigen Villa Kakelbont á la Pippi Langkous gecreëerd. Spelen als Pippi in de huisplaats. Villa Kakelbont is nagebouwd in de bouwplaats. Er is geëxperimenteerd met verf in het atelier en na het experimenteren hebben de kinderen een schilderij gemaakt voor in Villa Kakelbont.

Een fijn thema om het jaar mee te starten!